I det lille lokalsamfund mellem Vester Thorup og Fjerritslev er ”Klim Møbelfabrik” en væsentlig arbejdsplads. Fabrikken fylder 90 i år, men møblerne, der fremstilles, er tidssvarende og moderne og i bedste håndværksmæssige udførelse.
For et par år siden skete der noget, som satte ny dagsorden på fabrikken. Indehaveren af Lien Kunstgalleri, Jan Middelbo, havde købt det skrantende hotel, Sanden Bjerregaard, og nu erhvervede han også den lokale møbelfabrik. Ikke for selv at producere møbler, for det klarede den faste stab af dygtige medarbejdere, men Jan så muligheden for at være delvis ”selvforsynende” og producere en del af møblerne til det nye hotel lokalt, og på den måde slog han to fluer med et smæk: de lokale arbejdspladser blev bevaret, og han kunne selv beslutte, hvordan en del af møblementet skulle se ud. At hotellet samtidig blev en slags showroom for møbelfabrikken, var kun en fordel, ligesom galleriet naturligvis kunne levere den perfekte udsmykning til væggene.
Møbler, mad, malerier med mere…
Jan er god til både at se muligheder, få idéer og realisere dem. Sidste år ved denne tid gjaldt det indretningen af hotellet.
I år er”Coronapausen” udnyttet optimalt, frugthaven og højbede med grøntsager og krydderurter er anlagt i store kasser i mahognitræ, og langsomt men sikkert er der skabt en smuk forbindelsesvej mellem hotel Nor og Galleri Lien.
Det mest iøjnefaldende er drivhuset/væksthuset eller orangeriet, hvad man nu ønsker at kalde det. Jan går ikke så meget op i ordene, tingene skal bare være i orden. Det er heller ikke det mindste appelsintræ, der er plantet i huset, lamper, ja selv haveslangen med messing-fittings er valgt med omhu.
Og kvalitet er både pavillonen, der sagtens kan rumme en halv snes personer, og selve drivhuset, som er blevet til ud fra enkelte streger, Jan har tegnet på et plastiklåg fra en malerbøtte. Medarbejderne på Klim Møbelfabrik forstod sproget og idéen, som nu er omsat til et par smukke bygningsværker i mahogni og glas. Og ja, resultatet blev så flot, at nogen har vist interesse og bestilt lignende huse – og det betyder nye opgaver til Klim Møbelfabrik.
Sådan tænker en forretningsmand.
Kristi Himmelfartsdag åbner Hotel Nor, og Jans hustru, Anne, der måske er blevet mere ”bidt af hoteldrift” end oprindelig planlagt, glæder sig ved tanken om, at der endelig bliver liv både i restauranten og på værelserne.
Møbelfabrikken
Det er 3 – 4 år siden, vi besøgte ”Klim Møbelfabrik”, der med en lidt anonym facade ligger ud mod hovedvejen.
Den daværende ejer, Ole Fuglsang, som stadig er fabrikkens daglige leder, viste rundt og fortalte virksomhedens historie, som startede i 1930 med produktion af hele møblementer til egnens landbohjem.
I dag er det fortrinsvis reoler, der produceres, kvaliteten er i højsædet. Kunderne er møbelhuse og butikker overalt i Danmark, og siden 2003 er markedet udvidet med salg til tredive butikker i Norge. Svanekær Møbler i Aabybro, Brovst Bolighus og Høghs Møbler i Aalborg er nærmeste lokale forhandlere.
Ikke ”bare” en reol
Det var Christian Winther og senere hans to sønner, der lagde grunden til de reoler, der trods skiftende tider og mode er blevet et klassisk opbevaringsmøbel i mange hjem. Med udgangspunkt i det omfattende katalog kan kunden nærmest skræddersy sin personlige reol, og ændrer behovet sig med årene, kan reolen udbygges med nye sektioner. Med udgangspunkt i standardmålene udfører fabrikken også sektioner, der er længere eller kortere end de gængse.
Kort sagt: Alt (næsten) kan lade sig gøre, og har uheldet været ude, så en overflade er beskadiget af vand eller en glød, så kan fabrikken reparere eller skifte .
Det gode håndværk
Virksomhedens reoler og skænke er udført i enkelt og tidløst design. Grundmodulerne er oprindelig tegnet for fyrre år siden af virksomhedens daværende ejer og siden videreudviklet i takt med skiftende mode og kundernes behov. Møblerne fremstilles i en halv snes forskellige træsorter, bl.a. eg, bøg, mahogni og kirsebær, samt hvidmalet. Desuden er her produktion af borde, både i massivt træ og finér.
– For 20 – 30 år siden blev der lagt vægt på opbevaring af bøger, så der skulle være god hyldeplads, forklarer Ole Fuglsang. I dag er der større behov for skabe og skuffer til opbevaring, fordi der åbenbart ikke læses så meget som tidligere.
Til gengæld har vi tilpasset systemerne, så de passer til nutidens fjernsyn, som også har gennemgået stor forandring gennem de sidste 10 år. Hvor et TV-apparat tidligere fyldte i dybden, er det i dag fladskærme i alle størrelser, der skal passes ind, og det tager vi selvfølgelig hensyn til, ved udviklingen af nye modeller.
Konkurrencen er hård
I mange år beskæftigede fabrikken 25 mand, og da fem mand måtte afskediges for nogle år siden, var det ikke med Oles gode vilje.
– Årsagen var nedgang i salget, som simpelthen skyldtes prisen. Vore møbler ligger i den dyre ende, på grund af den håndværksmæssige finish og kvaliteten, som vi ikke går på kompromis med. Det er ikke svært at møblere en stue til langt billigere penge i dag, og især blandt unge hersker tendensen, ”brug og smid væk”. Først senere i livet, ofte når folk når sølvbryllupsalderen, og børnene er flyttet hjemmefra, bliver der investeret i møbler med lang holdbarhed. Sådan er tendensen lige nu, og vi klarer skærene ved nicheproduktioner og som underleverandør af bl.a. finérarbejde til andre møbelfabrikker. Heldigvis er der mange, der supplerer en ældre reol med en sektion eller to i forbindelse med flytning eller ombygning.
Men så er der lige nogle spændende opgaver til Hotel Nor, der er andet og mere end en almindelig kunde, men også fungerer som en slags showroom for Klim Møbelfabrik.
Og gæsterne til både restaurant og hotel melder i øjeblikket deres ankomst – så der snart bliver den stemning i huset, alle ser frem til.