Konkurrencen er hård og mange fysiske butikker har i øjeblikket svært ved at overleve. Gennem corona-ugerne har endnu flere erfaret, at nethandel fungerer og er kommet for at blive en del af vores liv. Du kan handle på det tidspunkt af døgnet, der passer dig, og ligegyldigt, om du bor på 6. sal i en storby eller i et lille hus på landet, har du samme adgang til stormagasiner og specialbutikker af enhver slags.
Nethandlen kom før nettet
I virkeligheden er nethandlen ingen ny opfindelse. Engang hed det ”postordre” , selv om varesortimentet kunne være af tvivlsom karakter og kvalitet, medmindre man var kunde hos ”Dallevalle”. Daells Varehus lå i København, men var hele Danmarks varehus, som et par gange om året udsendte kataloger med udførlige beskrivelser, små stofprøver og fotos af alt fra karklude og legetøj til beklædning for hele familien. Det fungerede, og kunderne kunne returnere varer, der ikke svarede til forventningerne.
Betalingen skete pr. giro eller postopkrævning, for Visa/Dankortet var ikke opfundet, og selve ”nettet” skulle etableres rundt om i alle ”de små hjem”, før der kom gang i E-handlen eller nethandlen, som vi kender den i dag.
”Det er synd for detailhandlerne”. siger vi samtidig med, vi endnu en gang taster betalingskoden ind på computeren, vel vidende, at der et par dage senere ligger en pakke med den bestilte vare.
Sally og Sørøveren
var tidligere en børnetøjforretning i Aabybro, Hune og tilbage i Aabybro Centret med en flot butik og navneskift til ”Childhood 1979”. Den daværende indehaver etablerede allerede dengang en netbutik, som blev solgt, da den fysiske butik lukkede, og i dag er det Louise og Lasse, der ejer ”Childhood 1979”, som uanset navn og beliggenhed altid har stået for kvalitet og spændende design.
Ikke kun tøj
Udover børnetøj sælger ”Childhood” også bøger og legetøj til de små. Under corona-krisen har Lasse oplevet stigende interesse for bøger med pædagogisk indhold, hvor børnene kan lege sig ind i tallenes og bogstavernes eventyrlige verden. Legetøjet er bl.a. fra Esbjergfirmaet ”Maileg”, hvor figurerne ikke kun appellerer til børn, men også rammer et blødt punkt i mange voksne (kvinder), der sagtens kan finde legebarnet i sig selv i det sammenklappelige dukkehus, som ligner en bog, men er et hus for mus, kaniner og mennesker med fantasi.
”Childhood” forhandler en række kendte og populære mærker som eksempelvis ”Sofie Schnoor”, ”Wheat”, ”Mads Nørgaard” og det populære regntøj fra ”En Fant”. Der er ikke kun respons fra kunderne, for med tre døtre på 3, 6 og 13 år er der øjeblikkelig feedback på nye produkter.
Childhoods kunder bor overalt i landet, og både facebook og Instagram er perfekte udstillingsvinduer med mange tusinde følgere..
Foreløbig er webshoppen en slags ”fritidsjob”, for begge har arbejde ved siden af. Lasse er speditør i Aalborg Lufthavn, og Louise er pædagog i en børnehave i Vadum. Dermed har begge ekspertise og baggrundsviden, der også kommer ”Childhood” tilgode, og de nyder den frihed, det giver, at ”butikken” kan passes udenfor det, vi kalder normal arbejdstid.
– Kunderne, kan jo ikke se, om varerne er pakket en sen aften eller søndag eftermiddag, for mig betyder det frihed til at planlægge min arbejdsdag og bruge tid sammen med familien, forklarer Louise.
Lokale rødder
Louise kommer oprindelig fra Kaas, og selv om hun nu bor i Vester Hassing har hun bevaret kontakten til ”rødderne”.
– Jeg lægger vægt på den personlige kontakt, for selv om kunderne kommer fra hele landet, er alle velkommen til at besøge os her i Vester Hassing, og det er der heldigvis mange lokale, der benytter sig af.
Helt fra jeg var barn, har jeg cyklet fra Kaas til Aabybro , hvor min far arbejdede i Aabybro Camping, her ar jeg også min familie, så jeg føler mig stadig hjemme i området
En gang butik – altid butik…
-Via mit arbejde i børnehaven kan jeg holde mig ajour med skiftende børnemode og der er populært både blandt børn og forældre, siger Louise. Hum har også anden faglig ekspertise at trække på, da hun er nemlig uddannet i en forretning med herretøj.
Men ”én gang butik – altid butik”, også selv om mange af nutidens kunder kan bo flere hundrede kilometer borte.
Det er en anden måde at handle på, siger Louise, men jeg forstår godt, at nethandel er populært. Eksempelvis skal jeg køre til Aalborg, når jeg mangler noget til pigerne. Det tager tid, og tanken om, at jeg også skal finde parkeringsplads osv gør det fristende nemt at sætte sig ved computeren med en kop kaffe og se, hvad der er af nyheder på nettet.
Kunderne kender de gode brands, og sker det, at farver eller størrelse ikke svarer til forventningerne, er det nemt at returnere varerne til os og ukompliceret at få en ny vare eller pengene retur. Selvfølgelig kan det være sværtat sælge de mindre kendte mærker, men mødre er gjort af et særligt stof. De har en udpræget sans for kvalitet og er hurtige til at udveksle erfaringer.
Lagersalg 6. juni
Lige nu er der bl.a. showroom i husets tidligere garage, men i en netbutik er det ikke interiøret, der lægges vægt på, men varerne, en overskuelig hjemmeside og god kundeservice.
Af og til inviteres der på lagersalg, som næste gang finder sted den 6. juni mellem klokken 10 og 13. Adressen er Rørsangervej 10, Vester Hassing, og der er god plads og håndsprit, lover Lasse. – og mon ikke, der bliver trængsel på den ellers stille villavej.
Se mere på www.childhood1979.com
Du får 25 % på alle ikke nedsatte varer ved brug af rabatkode: Jammerbugt
.