Navnet ”Profil Smykker” har måttet vige pladsen for ”Art of Jan Jørgensen”, navnet på guldsmeden, der længe har lagt navn til et brand indenfor kvalitetssmykker.
Smykkerne, der sælges overalt i Danmark, fremstilles på værkstedet på 1. sal over butikken i Aabybro, men Jan Jørgensen og to medarbejdere er rykket ned i butikken, for at fornemme, om de kan finde koncentration og arbejdsro i et lokale, hvor der kommer kunder.
Lige nu står der to specialfremstillede borde, tegnet af Jan, hver med plads til 3 medarbejdere.
Et bord mere skal der til, for Jan Jørgensen har nemlig andet end ædle metaller i støbeskeen, og nu løfter han sløret for fremtidsvisionerne og et spændende projekt.
Men først lidt historie:
Fra Nordsjælland til Gjøl
Det var kærlighed til hustruen, Merete, der var årsag til, at Jan Jørgensen for tredive år siden flyttede fra Nordsjælland til Gjøl. Det var her den oprindelige plan om en fabrik blev realiseret i den tidligere troldefabrik, hvor der nu bl.a. er museum. Der var 30 ansatte på fabrikken, men med eftervirkningerne af 11. september måtte ambitionerne nedtones.
11.9.2001
Én der personligt mærkede følgerne af katastrofen var nemlig guldsmed Jan Jørgensen. Han var tæt på at realisere nye planer, da en økonomisk samarbejdspartner mistede sin formue i forbindelse med katastrofen
Resultatet var, at udviklingen måtte stilles på standby, mange medarbejdere blev sagt op, mens Jan flyttede sit værksted til et lokale ovenpå Profil Smykker i Aabybro.
Navnet Profil er på vej ud, det var opfundet af butikkens tidligere ejer, der drev Profil Briller og derfor fandt det naturligt at kalde nabobutikken Profil Smykker.
New Nordic
Der gik hele 18 år, hvor Jan tegnede og fremstillede smykker, passede sin voksende kundekreds og planlagde fremtiden.
Som nyuddannet havde han arbejdet i Schweiz i en periode, og her havde han udviklet sin faglige kunnen til noget helt unikt, som blev fundamentet for den fremtidige virksomhed.
Jan viser sine nyeste designs i vielsesringe, inspireret af tidens interesse for det nordiske. New Nordic Coast hedder ringene, der er inspireret af havet og har en riflet overflade, som når sandkorn samler sig i mønstre i vinden. New Nordic-Forest er derimod kendetegnet ved en overflade som vi kender fra bøgetræernes bark. Og naturligvis glimter bittesmå diamanter i ringenes overflade.
Ledestjernen fører til Blokhus
Målet var at gøre navnet ”Jan Jørgensen” kendt som brand, alle forbinder med smykker, ligesom Georg Jensen, Svend Michelsen m.fl. En ny udvikling er startet ,og her beretter vi om et spændende fremtidsprojekt:
Jan Jørgensen har planer om at flytte virksomheden til Torvet i Blokhus.
– Ikke for at lave en turistbutik, men et guldsmedeværksted, der holder åben hele året. Det er bl.a. derfor, vi i øjeblikket afprøver idéen med det ”åbne værksted”, for føler medarbejderne sig forstyrret, duer det ikke.
Ulla, der i mange år har arbejdet i Profil Smykker, er netop i gang med at fremstille et smykke. Efter adskillige år i virksomheden har hun fået lyst til selv at lære guldsmedefaget, og nu er hun voksenlærling på 3. år
– Jeg føler mig overhovedet ikke forstyrret, tværtimod er det dejligt at tale med kunderne og svare på spørgsmål. Det skaber en helt ny kontakt med kunden, når jeg også kan demonstrere arbejdsgangen, og ikke udelukkende viser færdige smykker, forklarer Ulla, og førsteårseleven Maja bekræfter.
Øvrige guldsmede er pt Vibeke og Mohammad, og til oktober starter endnu en lærling, og så er der naturligvis Jan Jørgensen, der både er guldsmed, designer og direktør.
Man kan godt kalde det en lille ”smykkefabrik”, for det er her de mange ”Jan Jørgensen-smykker” bliver fremstillet til salg i butikker over alt i Danmark og på nettet. Jan tegner selv samtlige smykker, og intet bliver lavet i østen eller andre steder i verden.
Hvert smykke er et unikt dansk produkt, og med et værksted på Torvet i Blokhus lyder det som en succes, ikke kun for Jan Jørgensen, men også fordi en guldsmed af Jans karat bliver et aktiv for Blokhus.
Frem i lyset
Jeg tror, det er vejen frem for en virksomhed som vores. Vi skal være synlige, så folk kan se, hvad vi laver, for guldsmedefaget er virkelig et fedt håndværk. Vi har fået installeret kameraer over arbejdspladserne, så folk kan følge arbejdsprocesserne på en stor skærm . De færreste tænker på hvilke håndværksmæssige færdigheder, der ligger bag et smykke, og nu åbner vi mulighed for at komme helt tæt på.
Og hvad så med butikken i Aabybro?
Jan vil sandsynligvis bibeholde en butik i Centeret om end i reduceret størrelse, men der er mange ting, der i øjeblikket er til overvejelse.
Ét er sikkert, Jan er parat til at rykke til Blokhus, når tiden er inde og eventuelle forhindringer er ryddet af vejen.