For Lars Enevold Petersen er turisme ikke kun noget, der hører hans egne ferier til. Tværtimod har det også altid været selve omdrejningspunktet i hans arbejdsliv.
Lars er vendelbo, født i Vodskov, opvokset i Rebild og Støvring, og han videreuddannede sig på Aalborg Universitet.
Karriere indenfor Nordjysk turisme
Efter Universitetet arbejdede han kort tid i en elektronikvirksomhed i Støvring, indtil han blev ansat i Aalborg Turist- og Kongresbureau. Her var han i fem år, hvorefter han startede i turistbranchen som udviklingschef i det daværende Midt-Nord Turisme.
I 2005 afløste han Jørgen Hansen, og blev konstitueret som direktør for virksomheden, der havde til huse på Skeelslund ved Aabybro.
– Det var i en tid præget af omstilling i forbindelse med kommunalreformen, der ikke kun betød sammenlægning af kommuner, men også nedlægning af Amtet til fordel for Regionen, mindes Lars. Daværende amtsborgmester Orla Hav var bestyrelsesformand, og han bad mig varetage funktionen som direktør, indtil den fremtidige struktur faldt på plads.
Slagteriet Danish Crown i Hjørring var lukket midt i en valgkamp, og statsminister Anders Fogh Rasmussen kom til Nordjylland for at drøfte virkningen af det store tab af arbejdspladser. 200 millioner kroner blev sat af til erhvervsudvikling, og af dem besluttede man at anvende 35 millioner til turisme. I stedet for at dele beløbet ud til mange små projekter valgte man at sætte hele beløbet af til fælles udvikling og markedsføring af nordjysk turisme, og den nye bestyrelse udpegede mig som direktør for Visit Nordjylland, fortæller Lars.
I 2015 ændredes strukturen i dansk turisme. ”Visit Nordjylland” og Lars flyttede til Regionshuset i Aalborg, hvor arbejdsopgaverne fortsat bestod af markedsføring af Nordjylland, mens ”Dansk Kyst og Naturturisme” flyttede ind på Skeelslund.
– Jeg har altid været meget glad for mit arbejde i ”Visit Nordjylland”, det har været frit og afvekslende. Resultatet af vores arbejde skulle aflæses i de afledte effekter, for selv om der naturligvis skal være styr på økonomien, er det ikke en ”forretning”, der skal skabe overskud.
Men for mig var tiden inde til at prøve noget nyt. Jeg kendte en medarbejder i Samson Travel, Holger Colding, og vi begyndte at lægge planer. 1. august 2018 blev jeg ansat som direktør med kontor i Aalborg Lufthavn.
I en privat virksomhed som ”Samson” var udfordringen naturligvis at opnå et økonomisk overskud, og jeg er så meget ”købmand”, at jeg også synes, det er spændende at aflæse dagens resultat på kasseapparatet.
Samson Travel
Firmaet var oprindelig et velrenommeret Frederikshavnsk rejsebureau, der levede af at sælge flybilletter.
– Det var før, der var noget, der hed online-booking, og en returbillet med SAS til København kostede 16 – 1800 kroner. Den tid er for længst forbi, og i stedet har virksomheden specialiseret sig i gruppe- og temarejser inden for emner som jagt, vin, yoga osv. Lidt dyrere end gængse charterrejser, men individuelle rejser for de, der godt vil spendere lidt mere på at få opfyldt deres forventninger. Kundegruppen er i høj grad nordjyder, og jeg fornærmer ingen ved at sige, at der oftest er en overvægt af gråt hår blandt kunderne, som forventer en vis kvalitet, når de tager på ferie.
Men det er ingen hemmelighed, at rejsebranchen har haft svære vilkår under coronaen, og der skulle nytænkning til, hvis vi skulle overleve, og for halvandet år siden stoppede jeg som direktør i Samson Travel. I dag kalder jeg mig ”konsulent” i Samson Travel, og jeg er medlem af bestyrelsen, mens Holger Colding er direktør.
For nylig blev jeg medejer af et nyt selskab, GOTOUR Danmark, som ligeledes har adresse i Lufthavnen, og det driver jeg med hjælp af tre medarbejdere.
GOTOUR er et ”incoming bureau”, der fokuserer på gæster i og til Nordjylland, forklarer Lars. Vores opgave er at sammensætte forskellige ”pakker” med emner som cykel-, vandre-, gourmet- og familieferie osv, som vi sælger til udenlandske rejsebureauer. Det er præcis på det område, jeg gennem årene har opbygget mine kompetencer, og gennem et omfattende netværk ser jeg frem til at samarbejde på en ny måde.
Nyt på det digitale bookingsystem er, at vi har indgået samarbejde med en Aalborgensisk it-virksomhed.
Privat-Lars
Lars har aldrig skjult sin begejstring for Nordjylland, og selv om han har fået nyt job, er det fortsat med Nordjylland og nordjyderne som omdrejningspunkt. Han har i mange år boet i Pandrup med sin hustru og tre døtre samt hjemmets midtpunkt, terrieren, Theo.
Ofte går turen ad landevejene med den lokale cykelklub, ”Møllehjulet”, og om vinteren skifter holdet til mountainbike og kører ad de skønne ruter i Hune, Kettrup Bjerge og Rødhus Plantage.
En god film, og dem er der mange af i den nærliggende Pandrup Kino, er noget af det, der kan få Lars op af den hjemlige sofa. Som alle andre i lokalsamfundet er han stolt af den hundredårige ”topmoderne” biograf. I mange år sad han i bestyrelsen, ligesom han har medvirket til at holde liv i den lokale borgerforening, der hvert år arrangerer Sct. Hans-fest og Pandrups årlige trækplaster, hestevæddeløbet.
Rejserne
– Jeg rejser gerne, også med familien, bl.a. til Sydspanien, hvor min svigerfamilie har en lejlighed. Som alle andre, blev vi bremset af coronaen, senest var vi tre uger i Vietnam og året forinden i Italien. Jeg foretrækker rejser med indhold, og selv om ferie også skal være afslapning, er jeg ikke den, der tilbringer otte dage på en drømmeseng ved stranden eller en swimmingpool.
Gotour
Men heldigvis er mennesker forskellige, og der er tilbud til enhver smag, også i Nordjylland, og vi ved, vi også bør tænke utraditionelt, når vi udvælger oplevelser til vore besøgende, som er et mix mellem lokale og gæster udefra.
Antallet af besøgende på vores hjemmeside er støt stigende, hvor vi har masser af tilbud til både grupper, familier og enkeltpersoner, og det er ingen hemmelighed, at mange hører til det ældre segment.
– Det er jo især ”gråhårede”, der søger kulturelle oplevelser som kunst, vinsmagning og specielle madoplevelser, der ikke er specielt børnevenlige. Det ligger i tiden, at det er OK at vælge børnetilbud fra, når forældre eller bedsteforældre gerne vil prioritere voksenoplevelser for en stund. Til gengæld har vi også masser af tilbud og arrangementer med og for børn.
Gennem samarbejde med lokale turistkontorer har vi lige nu tilbud indenfor alle kategorier i bl.a. Limfjordslandet, Himmerland , Rebild og på Fyn, og selvfølgelig arbejder vi også for at udvide vore tilbud bl.a. gennem samarbejde med Nordvestjylland.
Ligesom jeg selv, vil de fleste jo gerne overraskes – på den positive måde, slutter Lars, der er i spidsen for sit ”hold”: Salgskonsulent Simone, Patrick, der står for salg og marketing samt Johanne, der er praktikant, gør sit yderste for at finde spændende og sjove oplevelser i hele Danmark og gerne deler med alle os andre.