Ikke alle drømmer om en fortjenstmedalje som kulmination på 40 års ansættelse, og Per Gregersen er én af dem, der har skiftet spor midt i livet
Med en baggrund som cand. phil. i musik var Per i en årrække leder af Brovst Musikskole og senere souschef ved Jammerbugt Kulturskole. Da Fjerritslevs Tinghus efter kommunesammenlægningen blev kommunalt kulturhus, var det en hjertesag for Per at skabe liv i den smukke bygning. Og det lykkedes, dels som undervisningssted for Musikskolens elever, dels som hjemsted for ”Kulturforeningen Tinghuset”, der gennem en halv snes år har dannet ramme om spændende arrangementer, bl.a. et bredt koncertrepertoire fra klassisk til rock.
Nyt drive
Efter 25 års erfaring som underviser i musik fik Per behov for nye udfordringer, og i 2018 blev kontorstolen udskiftet ud med bilsæde, mens Per uddannede sig til kørelærer.
– Jeg oplevede, hvordan Kulturskolen efter kommunesammenlægningen mistede den lokale tilstedeværelse, nærhed og forankring. Fokus fjernede sig fra den vigtige kerneydelse med eleverne og brugerne i centrum og blev i stedet upersonlig og styret af tilfældigheder.
Jeg havde ikke mistet lysten til at undervise, og den får jeg nu styret som kørelærer. Eleven arbejder frem mod et konkret mål og skal indenfor en overskuelig periode bestå teori og senere køreprøve. Forskellen er, at man som musiklærer styrer mod et diffust mål, fordi der ikke er udfordringer i form af eksaminer eller konkrete resultater.
I dag underviser jeg i kørsel med lastbil, vogntog og bus som storvognskørelærer på AMU Nordjylland, primært på kasernen, men også i Løgstør og Sofievej i Aalborg. Desuden er jeg instruktør i førstehjælp og elementær brandbekæmpelse.
Endvidere har jeg egen skolevogn og underviser bl.a. i kørsel med stor trailer og med henblik på generhvervelse af kørekort.
Musikken
Musikken spiller stadig en central rolle i Pers tilværelse, men nu er det ”lysten, der driver”. Han underviser ikke længere og spiller ikke i band, men som ”freelance-musiker” optræder han alene eller sammen med musikerkolleger bl.a. fra Musikskolen. Eksempelvis spillede han med Jens Hostrup ved åbningen af ”Nørhalne viser Kunst”.
– Jeg har mit eget musikstudie, og for nylig blev jeg til ”Stafet for livet” bedt om at indspille sangen ”Lyse nætter”, sammen med min yngste datter, Salila.
Sangen kan høres her: facebook.com/stafetforivetjerritslev/videos/3370116976642300
Per har nu også fået tid til at dyrke sin passion som svæveflyver, og da Torben og jeg også har en uforløst ”flyvergrille”, mødte vi for nylig Per på Vesthimmerlands Flyveplads nord for Aars. Her myldrede det med små propelmaskiner og interesserede tilskuere, for de fleste af os har altid været draget af lyden af små og store maskiner i luften over vore hoveder.
Svæveflyverne hører til de mere stilfærdige luftfartøjer, når de næsten som kæmpe rovfugle svæver over landskabet. Og det er vel også det nærmeste et menneske kan komme drømmen om at flyve.
Omkostningerne ved at erhverve svæveflycertifikat er forholdsvis beskedne, ca. 5000 kroner beløber det sig til, når man er medlem af klubben. Det forventes, at man deltager i praktiske opgaver som spilvagt og vedligeholdelse af flyene, forklarer Per. De dygtige instruktører er frivillige i klubben, men man betaler gebyrer til bl. a. lægeerklæring og til den prøvesagkyndige fra Trafikstyrelsen. Den teoretiske undervisning foregår i vinterhalvåret og omfatter bl.a. meteorologi, aerodynamik, navigation samt love og bestemmelser.
Fra hav til himmel
– Som dreng var jeg ivrig sportsdykker, men jeg var også tiltrukket af tanken om at flyve, og det var jo noget ganske andet, fortæller Per, mens han demonstrerer Svæveflyveklubbens superfly, ”Discus”, som han ved morgenens briefing var heldig at vinde brugsretten til ved lodtrækning.
Klubben ejer ni fly, og Per flyver de seks, hvoraf flere er tosædede
”Discus” er klubbens nyeste og mest moderne fly, som tilmed har batteri og en lille propel så man kan nå hjem, hvis termikken skulle ophøre. Alle svævefly flyver på ren solenergi, dvs. luft som stiger op, og derved kan man flyve flere hundrede kilometer i mange timer, når forholdene er ideelle.
– Det er en snes år siden, min kone forærede mig en prøvetur. Så var jeg solgt og begyndte at tage undervisning. Efter at have fået certifikat i 1999 fløj jeg til 2004, hvor jeg pga. familie, husbygning osv. holdt en længere pause. Siden 2017 har jeg været fuldt aktiv igen og nyder udsigten fra højderne, farten og det gode samvær i klubben.
Som svæveflyver er man medlem af en klub, for det er ikke en sport man kan dyrke alene, og som klubmedlem deltager man i pasningen af flyene og græsarealerne.
”AVIATOR”, Aalborg Svæveflyveklub har netop fejret 90 års jubilæum. Klubben startede som militær flyveklub ved Aalborg Lufthavn, og flyttede til Vesthimmelande i tresserne, da trafikmængden i Aalborg blev for stor.
”Aviator” har nogle og firs medlemmer, hvoraf halvdelen er aktive. Medlemmerne er i alle aldre. Allerede som 13-14’årig kan man begynde uddannelsen, der består af teori og flyvning i tosædet fly med instruktør. Og når man som 15’årig må køre knallert, kan man også få svæveflyvecertifikat og flyve solo.
Udover ”Aviator” er der ”Nordjysk Svæveflyveklub”, som holder til på Understedvej nær Sæby. Læs mere om begge klubber på nettet.