Spørgsmålet dukker op med jævne mellemrum, for kulturen er som en hjemløs kat: Hvis ingen tager sig af den, er den overladt til sin egen skæbne.
Uanset om man er kulturminister, avisredaktør eller kulturudvalg lader manglende indsigt og engagement sig ikke skjule. Penge alene gør det ikke, hvis ikke der også er hjerte for sagen.
Og hjertet var med, når Max Melgaard og Bent Stenbakken, Nordjyskes mangeårige kulturmedarbejdere, skrev om aktuelle film, tv, teater, kunstudstillinger, bøger mv, men efter, de selv forsvandt fra avisens spalter, savnede Max og Bent også et sted at anbringe de anmeldelser, tanker og meninger om kultur, for nu hobede de sig op til næsten ingen nytte.
To mand og en idé
Men nu er de på banen igen, og med større intensitet end nogensinde. Tanken om en ”plan B” var allerede opstået i København i november sidste år. Begge vidste, at dagene på Nordjyske var talte, og Bent Stenbakken var på kursus for at høre om fremtidsudsigterne, mens Max besøgte sin datter. Da, de mødtes på Charlies Bar, tog ideerne form, og de besluttede at starte for sig selv. Begge indskød en startkapital, og da projektet fik krop og navn, ”Kulturen.Nu, APS” var planerne blevet til virkelighed.
Opgaverne er fordelt, begge anmelder film og Stenbakken skriver desuden om bøger og musik, mens Melgaard tager sig af tv, teater og billedkunst, altid med mulighed for overlapning.
Fortiden er slut
Dagbladsjournalister som Stenbakken og Melgaard var vant til, at timers/dages arbejde først var fuldført, når resultatet kunne læses i den daglige papiravis. Men gennem de seneste årtier har vi oplevet en avisverden i forandring med start i 70´ernes typografstrejker, et sidste forgæves forsøg på at beskytte et ærværdigt erhverv mod fremskridtet og nye teknikkers frembrusen.
Men heldigvis er der fortsat brug for mennesker, der ser, oplever og refererer fra steder og begivenheder, hvor læserne ikke selv har været til stede. Den menneskelige fantasi er uovertruffen, har man troet indtil nu, for rygtet siger, at robotter er gået i skarp træning med at skrive dagens nyheder, som læserne formodes at have lyst til at læse dem…
Men endnu er det heldigvis fremtidsmusik – tror vi…
Tilbage til nutiden
Det ikke længere et bump i entreen, der fortæller, at dagens kulturelle nyheder er landet. Nu er det bare et klik, så kan sidste nyt læses på skærmen, og det gælder også ”Kulturen.NU”.
Skærmbilledet er enkelt, overskueligt og professionelt sat op. De to journalister lægger tekst og billeder ind i rammerne, og læserne lærer hurtigt at navigere efter kunst, litteratur, portrætter, klummer, eller hvad der ellers har interesse.
Og ligesom i ”gamle dage” kan historierne tages med til senere fordybelse i toget, i venteværelset eller på en parkeringsplads, for de læses ligeså godt på mobiltelefonen, som på tablet eller computer, og artikler kan naturligvis deles og kopieres. Man skal bare lige vænne sig til det.
For nylig mødtes vi med de to medarbejdere før tirsdagens redaktionsmøde ved Max Melgaards køkkenbord.
Læserne
Det er ingen hemmelighed, heller ikke for Bent og Max, at det er det gråhårede segment, først og fremmest kvinder, der er kulturbærere i dagens Danmark. Det gælder både teater, koncerter, kunstudstillinger, litteratur, foredrag og for en stor dels vedkommende også film. Og erfaring har de masser af, Bent har beskæftiget sig med kulturstof i ca. 15 år, og Max endnu længere, idet han modtog sin opsigelse på sin 35 års jubilæumsdag.
– Lige nu er det vores opgave at gøre læserne opmærksomme på vores nye produkt. Vi ved, vi gennem årene på Nordjyske har fået mange faste læsere, og nu skal de bare lære at finde os på nettet.
Som udgangspunkt vil vi dække hele Region Nordjylland, og vi ved af erfaring, at der sker en masse fra Skagen til Mariager og fra Thisted til Læsø, så vi bliver ikke arbejdsløse.
Økonomi
Selv om produktionen af et netbaseret medie ikke er så omkostningstungt som et trykt, er det ikke gratis at producere ”Kulturen.NU”. Beklageligvis var der afslag på en ansøgning til Slots- og Kulturstyrelsen om innovationsstøtte, der har til formål at støtte nye medier. Alligevel er det forsvindende få gange, at den slags støttekroner har fundet vej til Region Nordjylland.
– Måske fordi de anser os for at være et par halvgamle bonderøve, som ikke er tilstrækkelig nytænkende. Vi havde gerne haft en yngre kvinde med i gruppen, men det kræver penge i kassen, så vi også kan betale en (beskeden) løn.
Indtil videre arbejder vi gratis, men vi skal bruge penge bl.a. til honorarer til de litteraturanmeldere, vi har tilknyttet.. Indtil nytår kan man læse ”Kulturen.NU” gratis, men det er vores mål at knytte læserne til os ved salg af abonnementer til beskedne 600 kroner om året. Det bør kunne lade sig gøre. Der skal også gerne komme penge ind via annoncesalg, og på hjemmesiden kan læserne glæde os ved at overføre en donation på beløb fra 50 kroner og opefter.
Skribenter
Udover redaktørernes egne artikler, kan man læse aktuelle anmeldelser af kendte og kompetente navne, som Torben Wendelbo, Dorrit Garp Jensen og Hans Gregersen.
Et ekstra krydderi i spalterne er klummerne, der på skift skrives af bl.a. Jørgen Pyndt, Vibeke Gamst, Per Clausen, Maja Torp, Hans Henriksen m.fl.
Daglige nyheder
Foreløbig er ambitionen, at der daglig lægge tre nye tekster ind. De kommer ikke af sig selv, så de to redaktører er virkelig på arbejde.
– Men det er jo sjovt, og arbejdet bliver meningsfyldt på en helt ny måde, når vi selv bestemmer. Kunstnere og kulturinstitutioner vil opleve, at vi gør mere ud af at omtale arrangementer, også udover den ugentlige ”hvad sker der”- spalte. Desuden bringer vi interviews med kulturpersoner indenfor alle genrer, og ligesom kunstnerne er glade for at blive bemærket og ligefrem omtalt, udløser artiklerne en øget interesse for vores nye produkt.
God gammeldags journalistik
Selv om vores udgivelser er moderne, er vi også ”gammeldags”. Vi vil ikke fange læserne med sensationelle overskrifter, men bruger ”gammeldags” rubrikker. En daglig opdatering på Facebook skal virke som er en slags ”vejviser” til hjemmesiden, og selv om vi på kort tid har fået over 1000 følgere, vil vi gerne have mange flere.