Det er ca. 4 år siden, vi sidst besøgte den tidligere Aabybro-dreng, Tom Boye, som dengang var nyudnævnt direktør for det ikoniske ”Ruths Hotel” i Gl. Skagen. På det tidspunkt så man frem til at gennemføre en tiltrængt renovering af det kendte badehotel, en opgave der udviklede sig i takt med, at Coronaen lukkede branchen og Ruths Hotel ned det følgende forår.
I dag står perioden som et næsten uvirkeligt erindringsbillede præget af mundbind, test, restriktioner, smittetal og vaccinationer, men det renoverede hotel fremstår flot og mere succesfyldt end nogen sinde før i sit snart 120-årige liv.
Kendt – også fra TV
Sammen med resten af Danmark har vi kunnet følge hotellets udvikling i en række populære udsendelser på TV2, og det var en tilfreds hoteldirektør, vi mødte til rundvisning og en snak over en kop kaffe med elegant tilbehør.
– Den næsten sagnomspundne uge 29 blev igen en succes, fastslår Tom Boye.
– Og den store publikumsinteresse betyder, at vi har udvidet konceptet, så det ikke mere kun er onsdag, der er eftertragtet og hurtigt udsolgt. Efter først at udvide med tirsdag og torsdag omfatter konceptet nu alle dage fra mandag til fredag i uge 29, og allerede nu er næsten ALT reserveret i uge 29 i 2024. Det betyder, vi har 200 frokostgæster hver dag kl. 12.00, ofte er det de samme, der kommer år efter år, og selv om Ruths Hotel er anderledes afdæmpet i årets øvrige 51 uger, vil vi gerne vise, hvor alsidige vi i virkeligheden er.
Gæster, der har været her før, kommer først i køen, både ved reservering til uge 29 og jule- og nytårsophold, der også hører til hotellets eftertragtede arrangementer.
– TV-programmerne har vi haft stor glæde af, fortæller Tom Boye. Allerede, da jeg tiltrådte, var det første program om jul og nytår produceret, men med 600.000 seere var TV2 interesseret i at følge succesen op med flere programmer, bl.a. om Sankt Hans aften, Uge 29, pinse og et bryllup. Det var en ekstra udfordring, da ”Coronaen” pludselig ramte, for selvfølgelig skulle der være gæster på hotellet under optagelserne.
Jeg syntes egentlig, der havde været tilstrækkelig omtale af uge 29, men TV-producenten og publikum elsker den, fordi den er speciel og fyldt med fest og farver.
Renovering og Corona
– Da jeg tiltrådte stod vi overfor en gennemgribende renovering, først og fremmest i hovedhuset, vi havde bl.a. haft en vandskade, der nødvendiggjorde en indsats. Da Coronaen så lukkede hotellet i marts 2020, mente vi, at det nok var overstået i løbet af et par uger, og det lykkedes at få lagt nye tæpper og malet, men det var en udfordring, for ingen havde tidligere oplevet noget lignende.
Antallet af værelser var oprindelig 28, men er gennem årene steget til 56. Køkkenerne var heller ikke tidssvarende, men tiden var inde til at investere. 40 millioner kostede det, men heldigvis fulgte omsætningen med, for i 2020/21 steg den med 30%
TV-udsendelserne blev jo sendt i løbet af foråret, og det skærpede interessen, så vi fik masser af henvendelser. Selv om Skagen altid er travl om sommeren, oversteg omsætningen i foråret 2020 alt, hvad vi tidligere havde oplevet, folk kunne jo ikke rejse til udlandet.
Det var en udfordring at være ny mand på Ruths Hotel. Holdningen til gæsterne havde altid været: ”ingen skal gå sultne herfra, bare tag plads, så finder vi et bord om et øjeblik”.
Men pludselig måtte vi stå udenfor og afvise folk, også de der argumenterede med hvor mange år, de havde gæstet Ruths Hotel, lige lidt nyttede det. Nogle bemærkede, der var kommet ny direktør, og ”han var vist ikke for klog”….
Nyeste nyt fra Ruths Hotel
OKE, vores gourmetrestaurant, har fået ny identitet i form af nye møbler og belysning, og det medvirkede til, vi sidste år blev kåret som årets ”nye upcomming restaurant” i ”Den danske Spiseguide”, der ligeledes kårede vores restaurantchef, Johan, til ”årets betjening”. Vi vandt prisen med ”årets ret” og glæder os over flot og rosende omtale i både inden- og udenlandske magasiner. Tilmed fik vi en andenplads ved ”Dansk mesterskab i Hotdogs” i Aarhus festuge. Det siger noget om vores alsidighed.
Køkkenchef, Jack Cramer, benyttede bl.a. Coronapausen 2020 – 2022 til at realisere sin personlige drøm om en flot kogebog, som siden opnåede en førstepris som den bedste kogebog i Norden, en fantastisk reklame for både Jack og Ruths Hotel, og naturligvis var bogen gaven til hotellets julegæster sidste år.
Det er ganske vist en årrække siden, hotellets tidligere køkkenchef, Michel Michaud, søgte nye gastronomiske veje, men han kommer stadig på Ruths Hotel, bl.a. er han med, når vi arrangerer trøffelaften, og den 23. november står han for et særligt arrangement, en 5-retters vintermenu.
Personalet
1. september i år tog vi første spadestik til et nyt byggeri. Et par kilometer fra hotellet ad Højensvej var en stor ledig grund i forbindelse med et mindre parcelhuskvarter, og her opfører vi 1500 m2 personaleboliger.
Det er nødvendigt, for kun et fåtal af vore ansatte bor i Skagen og nærområdet. Antallet af medarbejdere er steget i takt med omsætningen. Hvor vi tidligere var 45 fuldtidsansatte, er vi i dag 70-75 på helårsbasis, det er ret flot i ”Udkantsdanmark”. Om sommeren stiger antallet til 100-110 medarbejdere på fuld tid.
Ruth &Michelin
Flere gæster i vores gourmetrestaurant, OKE, undrer sig over, at vi, trods det høje gastronomiske niveau, ikke har en Michelinstjerne.
For os er det ikke stjernerne, men vores gode renomme, der betyder noget for vores forretning. Vi glæder os i høj grad, når ”Villa Vest” i Lønstrup og ”TRI” i Agger opnåede hver en Michelinstjerne i år. Så vidt vides, har der endnu ikke været repræsentanter fra Michelinguiden her hos os, og selvfølgelig vil det have betydning for vores køkken-team, hvis Ruths Hotel optræder i den berømte guide. Men for hotellets omsætning vil det næppe gøre nogen forandring, fastslår Tom Boye.
Ruth & Corona
– Vi oplever i øjeblikket den bedste september måned i hotellets historie, og noget har forandret sig. For 5 – 6 år siden vidste man, at efter en travl sommer, var der stille udenfor weekenderne, der skete INTET fra søndag til torsdag.
Det har ændret sig. Selvfølgelig er januar og februar måned stadig stille, men ikke bare vi, også min tidligere arbejdsplads, ”Skaga” i Hirtshals oplever, at Nordjylland er værd at besøge, også udenfor højsæsonen. Der er ikke tvivl om, at Coronaen har været en hjælp for mange hoteller i provinsen i 2020/21.
Det var først og fremmest danske gæster, der fik øjnene op for Nordjylland, udlændinge var jo forment adgang, og det gik fantastisk, så vi næsten troede, vi kunne gå på vandet.
Vi var knap 100 medarbejdere i den periode, og heldigvis var vi ikke ramt af smitte, før et par af medarbejderne i august måned fik en positiv diagnose.
Det var fredag middag, og da yderligere fem medarbejdere allerede lørdag fik en positiv test, besluttede vi os for at lukke.
Vi kontaktede de gæster, vi vidste var på vej hertil, og de gæster, der allerede var på hotellet, måtte vi bede om at rejse.
Rygterne gik hurtigt, for bare et par minutter senere, blev jeg kontaktet af pressen, og snart var det ude i alle medier, at Ruths Hotel var lukket ned på grund af Corona. Jeg var glad for, at vi havde handlet så resolut, for konsekvensen var uoverskuelig, hvis vi lod stå til, og vore gæster blev smittet.
6 dage senere kunne vi åbne igen, det havde kostet os 800.000 kroner i tabt omsætning, men betød meget for vores fremtidige omdømme.
Hotelchefen
Tom er nu fyldt 61 år, han bor i Aalborg med sin hustru, der i mere end 20 år har været lærer ved Aabybro Skole. Men fra tidligere har hun kendskab til branchen og dermed forståelse for en mand, der arbejder på højtryk påske, pinse, jul og hele sommeren, når alle andre mennesker holder fri. Parret har 6 sammenbragte børn, og Tom er netop blevet morfar til en lille ny, der bor i England.
– Jeg har foreløbig ingen planer om at trække mig tilbage. Jeg har ingen uopfyldte ambitioner og har heller aldrig overvejet at blive selvstændig. Jeg er bevidst om min alder, det er et hårdt job og jeg ved, jeg skal stoppe, før jeg kører sur i det.
Men foreløbig trives jeg med de mange udfordringer her på Ruths Hotel. Det er et fantastisk sted, hvor jeg møder mange spændende gæster. Jeg kan sagtens underholde i timevis med succesrige beretninger, men jeg ved også, at der kun skal en enkelt lille ting til, om det er noget på en tallerken, som ikke er i orden eller lignende. Bare et enkelt fejltrin kan få fatale følger, både på de sociale medier og i pressen.
Traditionerne holdes
-Selvfølgelig sker der løbende fornyelser på Ruths Hotel. Men vi har ikke en masse smarte idéer, for vi lægger først og fremmest vægt på at passe vores forretning. Kald mig bare gammeldags, men jeg vægter den stabilitet, der betyder, at gæsterne ved, hvad de kan forvente hos os, og vi bruger ikke ressourcer på at følge tidens modestrømninger.
Overordnet driver vi hotellet som i Jørgen Philip Sørensens tid, vi viderefører loyalt hans tre koncepter, de små wellnessfaciliteter, det franske brasserie og vores Oke Restaurant, som naturligvis er dyr i drift, men det er her vi kan vise, at køkkenet på Ruths Hotel også mestrer det helt ekstraordinære.
De første år var konceptet ikke en ubetinget succes, men i stedet for at afprøve nye muligheder, har man på Ruths Hotel holdt fast i nogle af traditionerne, bl.a. Michel Michauds berømte ”Gateau Marcel”, røget tatar, muslinger og Skagen fisk, fortæller Tom.
Det er fortsat Jørgen Philip Sørensens familie, der står bag driften af hotellet, og det er ikke tilfældigt, at vores samtale finder sted i den nyindrettede opholdsstue, der domineres af Philip Sørensens store portræt og hans fantastiske flygel, designet af Poul Henningsen. Det ikoniske instrument må gerne betjenes af de af hotellets gæster, der faktisk KAN spille, som der står på skiltet.
Ikke konkurrenter, snarere kolleger
Selv om Ruths Hotel befinder sig i en særlig liga, byder Skagen på andre spisesteder af høj kvalitet. Tom nævner bl.a. det hæderkronede Brøndums Hotel, Skagen Fiskerestaurant, Pakhuset, Kokkenes på Kappelborg, Hyttefadet og Sømærkets Vinbar, som hører under Ruths Hotel, men drives af Carl Emil, der medvirkede i den seneste TV-udsendelse
-Jeg er glad for at kunne anbefale andre gode spisesteder til vore gæster, så de også kan opleve andre sider af Skagen, forklarer Tom.
-I forbindelse med renoveringen har vi lavet eget bageri på Strandhotellet, og det tiltrækker ikke kun hotellets gæster, men alle, der godt vil betale ekstra for god kvalitet.
En del af vore gæster vender tilbage hver sommer, bl.a. sommerhusejere og forretningsfolk, der kommer fra hele landet, men har etableret venskaber, som dyrkes under uformelle former i Skagen.
Vi er i den heldige situation, at vi ikke skal opfinde nyt, vi skal blot sørge for at holde stilen og de mange traditioner, der medvirker til, at gæsterne kommer tilbage igen og igen.
Minde, lige til at tage med hjem
Nyt i 2022 og 2023 er en flot tryksag på glittet papir i magasinformat. Kvaliteten er høj, og indholdet er både en diskret reklame for hotellets leverandører, men fortæller samtidig lidt af hotellets historie.
– Gæsterne er glade for den, og jeg har den med, når jeg er ude at holde foredrag. Det er en fin og alligevel diskret reklame, siger Tom.
Tak for denne gang
Og vi siger ja tak til en rundvisning i den nyindrettede vinafdeling, som er lukket inde bag glas. Klimaanlægget sikrer at alle vine har optimale betingelser, og det er ikke længere nødvendigt at have murerbaljer fyldt med is for at køle Rosé’en til de mange frokostgæster i uge 29.
Wellnessafdelingen, som bestyres af Kirsten, kan også besøges af folk ”udefra”, og ifølge Tom er behandlingerne vanedannende.
Det flotte køkken har glasadskilte afdelinger for fisk, grøntsager osv., og alle steder mødes vi af smilende ansigter under de imaginære kokkehuer. Her møder vi unge, som ved, at der er fremtid i at kunne skrive Ruths Hotel på CVet.
Fik du ikke læst vores tidligere beretning om Tom Boye, da han var ny på Ruths Hotel, kan du læse den her: http://www.jammerbugtnu.dk/tom-valgte-ruth-eller-var-det-omvendt/