Danny Heinrichts billeder er bemærkelsesværdige, for de ligner ikke andre kunstneres. Hans motiver er perfekte til allermindste detalje, og objekter er gengivet med fotografisk præcision bortset fra, at i Dannys univers er velkendte regler som tyngdeloven tilsyneladende ophævet.
Han hører ikke til de kunstnere, der med hastige penselstrøg kan male et billede i løbet af et par timer. Det er en helt anderledes proces, som han her prøver at sætte ord på.
Det er ikke ”finere” at male langsomt som Danny, det er blot langt mere tidskrævende. Naturligvis betyder det, at han bruger l a n g tid på at male et billede, og det afspejles naturligvis i prisen. Selv om en bygningsmaler eller tømrer ville slå sig på maven af grin over en så beskeden timeløn.
Vi har besøgt efterårsudstillingen i ”Kunstlade Gjøl”, som denne gang udelukkende viser Dannys egne værker, nye og enkelte ældre. Her kan man se processen fra den allerførste rå skitse til den færdige tegning i flere udgaver til det endelige, færdige resultat. Udstillingen åbnede i begyndelsen af oktober, hvor der af ”coronahensyn” var to aftener for inviteret publikum op til den egentlige fernisering, der traditionen tro fandt sted en lørdag.
Gæsterne tager sig god tid til at studere billederne, går måske lidt rundt og vender tilbage til et motiv. Danny besvarer beredvilligt alle spørgsmål, også om han bruger airbrush eller fotografiske kneb, eller maler han virkelig alt med sine fine, tynde pensler?
”Modellerne” er også samlet i atelieret, en række byggeklodser i stærke farver, et par æbleskrog, en glaskugle og en ludobrik, døde ting, der alt sammen får liv på lærredet. Et indtørret hyben genkendes fra flere billeder, men er nu totalt indtørret og næppe til at vække til live.
Heldigvis behøver man ikke være millionær for at erhverve et af Dannys billeder, en række værker kan købes som plakater eller signerede tryk i høj kvalitet.
– Gengivelsen er så god, at ligheden med det originale billede er slående, siger Danny. Et tryk er et godt kompromis, man sagtens kan glæde sig over. Jeg har selv plakater af Dali, som jeg er glad for, for jeg havde jo aldrig haft råd til at købe et af hans originale værker.
Mine kunder har ikke spor imod, at deres billede bliver solgt som tryk, dels er oplaget stærkt begrænset, dels kan ejeren lune sig ved tanken om at eje ”originalen”.
– Uden sammenligning har Louvre i Paris eller Skagens Museum ikke noget imod, at Mona Lisa eller P.S. Krøyers værker optræder både som billedkopier eller som kalendere og tryk på tekstiler og kagedåser, siger Danny.
Et motiv fødes
Danny Heinricht planlægger ikke sine motiver, og han er slet ikke beregnende eller kalkulerer en salgspris ind, når han starter på et billede.
Min styrke er en skærpet opmærksomhed, som er udviklet gennem mange års meditationspraksis. Mange vil kalde det en form for sindssyge, men det gør mig intet, for i modsætning til mange andre har jeg selv for længst erkendt, at jeg er dysfunktionel.
Fordelen er, at jeg sideløbende med min normale dagsbevidsthed kan gribe en idé, når den bobler op, og så formår jeg at fastholde den, før den bliver en konkret tanke.
Ofte sker der nemlig det, at tankevirksomheden mishandler og censurerer de oprindelige idéer, så min opgave er at beskytte den rene, jomfruelige idé, indtil jeg hurtigst får tegnet den første løse skitse på den lille lap papir, der tilfældigvis er ved hånden.
Senere laver jeg en egentlig tegning, hvor jeg fastholder den oprindelige idé, men udnytter min kunstneriske frihed til af hensyn til kompositionen at skubbe lidt rundt med elementerne, og endelig skal jeg også tage stilling til farverne
Mine billeder er tidløse, og i dag tør jeg meget mere end tidligere, for omsider er jeg nået til, at jeg tør stå ved dem. Man kan sige, at tiden har indhentet mig, slutter Danny.
Hele udstillingen kan ses frem til søndag, den 25. oktober, hvor galleriet holder ”finissage”, det betyder, at de solgte værker bliver afhentet og skal finde deres plads på nye søm i tilværelsen. Det betyder ikke, der bliver tomt i galleriet, for Danny er allerede i gang med nye forunderlige værker.