”Konen med guldægget”, Jane Skatka, har en sikker sans for både mode, mennesker og forretning. I september var det ti år siden, hun tog springet og åbnede ”Skatka Modelækkerier”, der ikke kun er kendt i det nordjyske lokalområde, men har kunder i hele Danmark.
Kendetegnende for Skatka er kvalitet, god stil og et venligt og kompetent personale. Beliggenheden udenfor Aabybro ved den stærkt trafikerede hovedvej 55 viste sig at være en fordel i en tid, hvor mange city-butikker må dreje nøglen om, selv om Skatka ikke er ”byens billigste butik”.
Drømmen om egen butik
Jane har altid drømt om at blive selvstændig ligesom hendes far, der var kendt som ”Dækleif” og bedsteforældrene, som havde gartneri. Jane blev udlært i branchen, og siden har hun arbejdet i kendte tøjbutikker som Mona Bankmar, Fruens Ting, Lykke Dress i Aalborg, og undervejs havde hun en afstikker til en sønderjysk grossistvirksomhed. Alle steder har Jane høstet positive og negative erfaringer, men det var hos Gammel Torngård i Aabybro, hun fandt sit rette element.
– Her handlede vi med de gode mærker og kvaliteter, som jeg selv foretrækker, og jeg går helst ikke på kompromis. Da indehaveren , Ingelis Schioldan, besluttede at afhænde butikken, måtte jeg træffe en hurtig beslutning, for som 42-årig var jeg parat til at blive selvstændig. Ingelis og jeg kunne imidlertid ikke blive enige om præmisserne for at overtage Gammel Torngaard, men det var også NU, jeg så muligheden for at skabe mit eget, så jeg så mig om efter et egnet lokale. Da muligheden opstod for at leje mig ind i en del af Svanekær Møbler, så jeg den indlysende fordel i kvalitetstøj – og møbler under samme tag, og Helle Kvist, som jeg kendte gennem mange års samarbejde, havde heldigvis lyst til at følge med. Men var Gammel Torngaard ikke lukket, havde Helle og jeg sikkert arbejdet der endnu.
Alligevel er jeg glad for, at jeg vovede springet, selv om mange rystede på hovedet ved nyheden om, at jeg ville sælge modetøj ud til en landevej. Det var lidt op ad bakke, også med hensyn til økonomi, for jeg gik forgæves til de lokale pengeinstitutter i Aabybro. Heldigvis troede min private bank, Spar Nord i Nørresundby på mig, og siden vi åbnede, er det gået langt over forventning.
Kvalitet er et must
Jeg byggede videre på al min erfaring, især fra årene på Gammel Torngaard, hvor jeg ikke mindst lærte værdien af loyalitet og godt samarbejde, som i virkeligheden er grundlaget for fornyelse og udvikling i en butik.
Privat var jeg for nogle år siden gennem en belastende periode, hvor den ældste af vore to sønner omsider fik den ADHD-diagnose, som betød, at han fik den rette behandling. Det var en kæmpe lettelse, og det føltes som en sejr, da vi kunne sætte studenterhuen på hans hoved. I dag er han på rette spor i tilværelsen og har tilmed også fået en sød kæreste. I en periode var det svært at opretholde balancen mellem arbejde og privatliv, og uden et stabilt personale var det også gået ud over butikken.
Tøj, der holder
Vores tøj er ikke billigt, men ligger gennemgående i den dyre ende. Til gengæld er det meste tidløst, så kunderne har glæde af det i mange år. Det sker ikke sjældent, at en kunde kommer med f.eks. en nederdel, der er købt for mange år siden og nu skal friskes op med en ny overdel eller jakke. I virkeligheden er der god økonomi i at investere i kvalitet, og i dag tænker vi også på bæredygtigheden, når vi køber ind til butikken. Andre butikker tænker anderledes og sælger billigere tøj, der kun er lavet med henblik på at holde en enkelt eller to sæsoner.
I dag er internettet vores største konkurrent, men jeg har den klare holdning, at jeg ikke lader mig dirigere af kunder, der har tjekket priser på nettet. Det sker en kunde spørger, om jeg kan matche prisen på f.eks en bluse, hun har fundet på nettet, 300 kroner billigere end, hvad vi sælger den til.
Svaret er altid NEJ. Har hun allerede købt blusen hos os, og den endnu er ubrugt, tilbyder vi pengene tilbage, så hun i stedet kan handle på nettet.
Vi giver heller ikke rabat, for hvem skal have, hvor meget osv..
Til gengæld holder vi gode udsalg af sæsonens varer to gange om året, og her kan kunderne virkelig gøre en god handel. Men det er også festlige dage, hvor – især kvinder – kommer langvejs fra, og der er trængsel i butikken.
Corona
Selvfølgelig er vi også ramt af epidemien. I butikken har vi naturligvis sprit og er opmærksomme på antallet af kunder. Alene i marts måned mistede vi tre fjerdedele af vores normale omsætning, men siden har omsætningen fundet sit normale leje. Jeg tror mange kunder er blevet bevidste om, at kvalitet betaler sig, og det kommer os til gode.
Vi har ikke en netbutik, til gengæld har vi kunder både på Sjælland og i resten af Danmark, som får tøj sendt i udvalg. Det fungerer fint, og den form for handel bygger naturligvis på tillid, for kunden betaler først, når hun har besluttet et køb. Jeg synes, det er dejligt at kunne yde den service.
Vi får ofte et personligt forhold til kunderne, både de lokale, og de der gerne kører 100 kilometer, når de skal forny garderoben. Med årene har vi opbygget viden om, hvad kunden har i sit klædeskab, og det gør det nemmere og sjovere at vejlede. Jeg har da selv nogle stykker tøj, som jeg ikke slipper, fordi jeg ved, det kommer i brug igen, og det samme gælder mange af mine kunder.
Aldersmæssigt er vore kunder gennemgående fra 40 år og opefter. Nogle er yngre, men der er faktisk ingen øvre grænse, for vi har kunder, der har passeret de 80 og stadig synes, det er spændende at få noget nyt til garderoben.
Ærlighed betaler sig
Hvis en kunde spørger om min mening før et køb, er jeg altid ærlig. Det er naturligvis en balancegang, når man også vil drive forretning, Men en kunde, der går herfra med et stykke tøj, hun ikke bliver glad for, vil miste tilliden og måske ikke vende tilbage.
Jeg skal ikke vurdere ud fra min egen smag, for kvinder er heldigvis forskellige. Men jeg kan sagtens bruge min erfaring og se, hvad der klæder kunderne.
Indkøb
Når vi køber ind, tænker jeg jo ikke kun på mig selv, men på mange kvindetyper. Her er det også en fordel, at Helle er med, fordi hun typemæssigt er helt anderledes.
Vi kan diskutere, om vi skal købe et par bukser eller ej. Jeg siger måske nej, men hvis Helle kan nævne fem potentielle kunder til bukserne, køber vi dem.
Vi satser af og til og køber et dyrt stykke tøj, der skiller sig ud fra helheden. Chancen for, at det bliver solgt er minimal, men det virker som blikfang, og det skal der være plads til. Der hænger altid tøj tilbage til udsalg, og så kan det ligeså godt være noget af det sjove, slutter Jane.
Morgenmøde
Vi mødtes i butikken en onsdag klokken 9, for erfaringsmæssigt bliver Jane konstant afbrudt i butikkens åbningstid. Men det er i virkeligheden også meningen. Til gengæld bliver vi lukket ind i det absolut private, den lille frokoststue, som Skatka deler med Svanekær Møbler, hvis indehaver Charlotte også lige kigger forbi.